Ansöka om arbetstillstånd
För en arbetsgivare som vill anställa utländsk arbetskraft finns det flera aspekter som kan vara svåra att få klarhet i på egen hand. Tjänsten ska bland annat ha utannonserats, anställningsvillkoren ska vara goda och omfattningen av arbetet ska vara sådan att lönen är minst 80% av medianlönen i månaden före skatt. Vidare ska arbetsgivaren ha för avsikt att teckna en sjukförsäkring, livförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för arbetstagaren.
Vi hjälper gärna dig som är arbetsgivare och vill anställa någon utanför EU, eller önskar förlänga en anställds utgående arbetstillstånd. Vi hjälper även dig som arbetstagare med att ansöka om arbetstillstånd.
Ansöka om arbetstillstånd i Sverige
Om du är medborgare i ett land utanför EU, dvs. är en tredjepartsmedborgare, och vill arbeta i Sverige behöver du i de flesta fall ha ett arbetstillstånd. Arbetstillstånd är ett tillstånd som dels ger tredjelandsmedborgaren rätt till att utföra arbete i landet under en viss tidsperiod och som dels utgör en trygghet för medborgaren då arbetsgivaren måste uppfylla vissa krav för att arbetstillståndet ska beviljas.
Som regel bör man ha ansökt om och beviljats arbetstillstånd innan man reser in till Sverige. För vissa yrkesgrupper där det finns speciella behov gäller dock andra regler. Har du varit asylsökande kan du ansöka om arbetstillstånd inifrån landet under förutsättning att din ansökan kommer in till Migrationsverket inom två veckor efter du fått ett avslagsbeslut. Om du redan har ett tillfälligt arbetstillstånd behöver du heller inte lämna landet när du ansöker om förlängt arbetstillstånd.
Hjälp med arbetstillstånd i Sverige
Prima Law hjälper dig som är arbetsgivare och vill anställa någon utanför EU, eller har behovet av att förlänga en anställds utgående arbetstillstånd. Vi hjälper även dig som arbetstagare med att ansöka om arbetstillstånd och finns med dig genom hela processen från början. Varmt välkommen att kontakta oss redan idag vid frågor rörande hjälp med arbetstillstånd.