Vad gäller kring inställda flyg till följd av COVID-19?
Det är många som har bokat resor i år och därför drabbats av spridningen av Corona-viruset. Många flygbolag nekar konsumenternas krav och vi på Advokatbyrå Prima anser att det är viktigt att konsumenterna vet sina rättigheter.
Om din resa är en paketresa är du skyddad genom paketreselagen som anger att du alltid har en rätt att få tillbaka dina pengar inom 14 dagar. De flesta bolag förnekar inte detta eftersom paketreselagen är tydlig angående detta. Trots att det finns en rätt att få pengarna tillbaka inom 14 dagar kan det förekomma att det dröjer längre eftersom detta är en unik situation för alla resebolag. Även om din paketresa inte ställs in, men du vill avboka eftersom UD avråder från onödiga resor, så har du rätt enligt paketreselagen att få resan återbetald, dock endast om resan inte påbörjats.
Vid inställda flyg som inte ingår i en paketbokning finns ändock en rätt att få välja mellan att få sin biljett återbetald eller omboka biljetten. Flygbolaget eller det resebolag du bokat genom har således rätt att erbjuda en ombokning eller presentkort, men du har rätt att kräva återbetalning. Detta stöds av en EU förordning som anger att passagerare har rätt att välja mellan återbetalning inom sju dagar eller ombokning. Denna förordning gäller för alla flyg som reser från eller till en flygplats inom ett medlemsstats territorium där fördraget gäller. Denna bestämmelse gäller inom Sverige bl.a. Trots att du har rätt till en återbetalning inom sju dagar finns det anledning att ha tålamod eftersom det råder en väldigt unik situation för alla resebolag.
Normalt sett har du som resenär även en rätt, enligt samma EU reglering, till kompensation när flyg blir väsentligt försenade eller inställda. Detta är alltså pengar utöver kostnaden för biljetten. Kompensation behöver dock inte utges vid extraordinära omständigheter, något som Corona befaras vara. Kompensation är därför inte aktuellt.
Om flygbolaget insisterar på att ge er ett presentkort (många erbjuder en ”voucher”) så har du alltså rätt att kräva din biljett återbetald istället. En stor anledning till att det är sämre att godta ett presentkort är för att presentkortet saknar värde om bolaget går i konkurs.
Om ditt flyg inte ställs in gäller inte ovanstående regler. Om du däremot ändå inte vill resa för att UD har rekommenderat att avstå så anger konsumentspecialister att du ändå bör kunna kräva pengarna tillbaka p.g.a. en allmänrättslig princip som heter ”Force Majeure”. Force Majeure tar sikte på oförutsägbara situationer såsom naturkatastrofer som ger parterna rätt att frånträda bindande avtal. Observera dock att Force Majeure prövas i förhållande till varje enskilt fall och denna situation (pandemi) har inte prövats innan. Detta innebär att det föreligger viss osäkerhet kring om Force Majeure gäller eller ej.
Som konsument skyddas du av olika regelverk och har olika sätt att ta tillvara din rätt. Inför en konfrontation med resebolagen rekommenderar vi på Advokatbyrå Prima att du förs kontaktar din kommunala konsumentvägledning. Varje kommun har en konsumentvägledning. Om resebolagen inte går med på att återbetala din biljett har du rätt att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Det är kostnadsfritt att begära deras prövning av ärendet