• Hem
  • Affärsområden
    • Företag
    • Privatpersoner
    • Visum / Migration
  • Blogg
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Kontakta oss
  • Villkor
    • GDPR
    • Allmänna Villkor
  • FAQ
    • Visum till USA
    • Svensk Migrationsrätt
  • Svenska
Meny
  • Hem
  • Affärsområden
    • Företag
    • Privatpersoner
    • Visum / Migration
  • Blogg
  • Om oss
    • Medarbetare
    • Kontakta oss
  • Villkor
    • GDPR
    • Allmänna Villkor
  • FAQ
    • Visum till USA
    • Svensk Migrationsrätt
  • Svenska
advokatbyrå i borås & göteborg
16 juni, 2020 by supernova Blogg Privatpersoner
Share

Vad gäller kring inställda flyg till följd av COVID-19?

Det är många som har bokat resor i år och därför drabbats av spridningen av Corona-viruset. Många flygbolag nekar konsumenternas krav och vi på Prima Advokatbyrå anser att det är viktigt att konsumenterna vet sina rättigheter. 

Om din resa är en paketresa är du skyddad genom paketreselagen som anger att du alltid har en rätt att få tillbaka dina pengar inom 14 dagar. De flesta bolag förnekar inte detta eftersom paketreselagen är tydlig angående detta. Trots att det finns en rätt att få pengarna tillbaka inom 14 dagar kan det förekomma att det dröjer längre eftersom detta är en unik situation för alla resebolag. Även om din paketresa inte ställs in, men du vill avboka eftersom UD avråder från onödiga resor, så har du rätt enligt paketreselagen att få resan återbetald, dock endast om resan inte påbörjats. 

Vid inställda flyg som inte ingår i en paketbokning finns ändock en rätt att få välja mellan att få sin biljett återbetald eller omboka biljetten. Flygbolaget eller det resebolag du bokat genom har således rätt att erbjuda en ombokning eller presentkort, men du har rätt att kräva återbetalning. Detta stöds av en EU förordning som anger att passagerare har rätt att välja mellan återbetalning inom sju dagar eller ombokning. Denna förordning gäller för alla flyg som reser från eller till en flygplats inom ett medlemsstats territorium där fördraget gäller. Denna bestämmelse gäller inom Sverige bl.a. Trots att du har rätt till en återbetalning inom sju dagar finns det anledning att ha tålamod eftersom det råder en väldigt unik situation för alla resebolag. 

Normalt sett har du som resenär även en rätt, enligt samma EU reglering, till kompensation när flyg blir väsentligt försenade eller inställda. Detta är alltså pengar utöver kostnaden för biljetten. Kompensation behöver dock inte utges vid extraordinära omständigheter, något som Corona befaras vara. Kompensation är därför inte aktuellt. 

Om flygbolaget insisterar på att ge er ett presentkort (många erbjuder en ”voucher”) så har du alltså rätt att kräva din biljett återbetald istället. En stor anledning till att det är sämre att godta ett presentkort är för att presentkortet saknar värde om bolaget går i konkurs. 

Om ditt flyg inte ställs in gäller inte ovanstående regler. Om du däremot ändå inte vill resa för att UD har rekommenderat att avstå så anger konsumentspecialister att du ändå bör kunna kräva pengarna tillbaka p.g.a. en allmänrättslig princip som heter ”Force Majeure”. Force Majeure tar sikte på oförutsägbara situationer såsom naturkatastrofer som ger parterna rätt att frånträda bindande avtal. Observera dock att Force Majeure prövas i förhållande till varje enskilt fall och denna situation (pandemi) har inte prövats innan. Detta innebär att det föreligger viss osäkerhet kring om Force Majeure gäller eller ej. 

Som konsument skyddas du av olika regelverk och har olika sätt att ta tillvara din rätt. Inför en konfrontation med resebolagen rekommenderar vi på Prima Advokatbyrå att du förs kontaktar din kommunala konsumentvägledning. Varje kommun har en konsumentvägledning. Om resebolagen inte går med på att återbetala din biljett har du rätt att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Det är kostnadsfritt att begära deras prövning av ärendet

ARN Coronavirus COVID-19 flyg Konsumenträtt Köprätt
Share

Related Posts

PrivatpersonerVideoblogg13 oktober, 2022

Hästköp

View More
PrivatpersonerVideoblogg13 oktober, 2022

Visum till USA

View More
Previous Post
Next Post

Search

Recent Posts

  • Hästköp
  • Visum till USA
  • O1 Visa till USA
  • E2 Visa till USA
  • Uppehållstillstånd på grund av anknytning

Archives

  • oktober 2022
  • februari 2022
  • juni 2021
  • maj 2021
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • januari 2020

Categories

  • Blogg
  • Bolagsrätt
  • Fastighetsrätt
  • Migrationsrätt
  • Näringsidkare
  • Personlig assistans
  • Privatpersoner
  • Videoblogg
  • Visa USA

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
Find Out More

Etiketter

arbetstillstånd ARN Arvsrätt assistansersättning B1 B2 Beslag Brottmål COVID-19 Domstol Equine Law ESTA fastighetsrätt fel i fastighet flyg Framtidsfullmakt Försäljning genom offentlig auktion God man Horse Hästförmedlare Hästhandlare Hästjuridik hästköp Inspection Intracompany Transfers Konsumenträtt Köprätt L-1 Visa lyte och men migrationsrätt migrationsverket Misstänkt Målsägande Målsäganden O1 visa personlig assistans Polis Rättegång undersökning undersökningsplikt visa Visa USA visum Visum USA Vittna
advokatbyrå i borås & göteborg

Juridisk rådgivning inom svensk och internationell affärsjuridik, personjuridik, svensk migrationsrätt och amerikanska visumsrelger

Advokatbyrå Prima AB

Org nr 559374-3783
Säte Borås, Sweden

Telefon
 +46 33 10 00 06
E-post
info@primalaw.se

© All rights reserved

Följ oss:

Facebook Youtube Linkedin Instagram